Visualistin työnkuvan muutos: Kohti digitaalisempaa tulevaisuutta

Visualistin ammatti on kokenut muutoksia viime vuosikymmeninä. Vaikka perinteiset visuaalisen markkinoinnin elementit muodostavat edelleen visualistin työn ytimen, muuttuva maailma, teknologian kehitys ja kuluttajakäyttäytymisen muutokset ovat laajentaneet visuaalisen markkinoinnin roolia merkittävästi.


Somistajasta visualistiksi: Ammattinimikkeen kehitys

Vielä 2000-luvun alkuvuosina myymälöiden visuaalinen ilme oli pitkälti somistajien vastuulla. Heidän päätehtäviään olivat näyteikkunoiden ja somistuspisteiden suunnittelu. Uuden vuosituhannen myötä somistajan rooli alkoi kuitenkin muuttua, ja ammattinimike vaihtui visualistiksi. Samalla työn painopiste siirtyi myymälän visuaalisen ilmeen ja myyvien tuote-esillepanoihin.

Digitaalinen vallankumous muuttaa visualistin kenttää

Verkkokaupan ja sosiaalisen median kasvu ovat muuttaneet perinteistä ostopolkua ja laajentaneet visualistin työkenttää fyysisistä myymälöistä digitaalisiin ympäristöihin. Tänä päivänä visualistien tehtävänä on ylläpitää sosiaalisen median kanavia, luoda visuaalista sisältöä verkkokauppoihin ja kehittää brändien visuaalista ilmettä eri alustoilla. Visualistien ammattitaito erottuu erityisesti siitä, miten he voivat tuottaa laadukkaita ja houkuttelevia tuotekuvia, jotka tukevat myyntiä ja vahvistavat brändin tunnettuutta.

Tutkimukset osoittavat, että sosiaalisen median merkitys kuluttajien ostopäätöksissä kasvaa jatkuvasti. Esimerkiksi Vähittäiskaupan tutkimussäätiön mukaan kolmasosa kuluttajista saa vaikutteita ostopäätöksiinsä somesta. Visualistien asiantuntemusta tarvitaan tämän kasvavan tarpeen kohtaamiseen.



Monipuolistuva visualistin ammattikuva

Visualistin työ ei enää rajoitu pelkästään kaupallisiin tiloihin tai myymälöihin. Yhä useampi visualisti työskentelee esimerkiksi asuntojen myyntistailauksen, tapahtumien suunnittelun tai tuotekuvastailauksen parissa. Erityisesti tapahtuma-alalla visualistien osaamista hyödynnetään teemaan sopivien ja visuaalisesti vaikuttavien tilojen luomisessa.

Osa visualisteista toimii yrittäjänä. Visualistiyrittäjät saattavat visuaalisen markkinoinnin ohella tarjoavat erilaisia palveluita, kuten verkkokaupan visuaalisen ilmeen suunnittelua, messuosastojen somistusta tai sisustussuunnittelua. Tällä tavalla visualistien osaaminen ulottuu perinteisten rajojen yli uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin.


Tekoälyn rooli visualistin arjessa

Tekoälyn nousu tarjoaa visualisteille uusia tapoja tehostaa työtä ja laajentaa osaamistaan. Esimerkiksi tekoälyn avulla voidaan analysoida kuluttajadataa, ennustaa trendejä tai tuottaa markkinointimateriaaleja tehokkaammin. Tekoäly toimii myös yrittäjän ideointiapuna ja auttaa esimerkiksi markkinointitekstien luomisessa.

Myymälämaailmassa tekoäly voi auttaa ennustamaan asiakkaiden kulkureittejä, optimoimaan tuotteiden sijoittelua, parantamaan asiakaskokemusta tai mahdollista kassattomuuden. Tekoälypohjaiset kamerajärjestelmät voivat tunnistaa, kun hyllyt tarvitsevat täyttöä tai kun lattialla on siivousta vaativia kohteita ja helpottaa näin myymälävisualistinkin työtä.

Vaikka tekoäly tarjoaa monia mahdollisuuksia, se ei kuitenkaan voi korvata visualistin luovuutta, visuaalista silmää tai ihmisten välistä kommunikaatiota. Visualistin tehtävänä onkin hyödyntää tekoälyä työnsä tukena, ei sen korvaajana.

Visualistin tulevaisuus

Visualistin ammatti on muutoksen ja mahdollisuuksien kenttä. Fyysiset myymälät ovat edelleen tärkeä osa visualistin työkenttää, mutta digitaalinen maailma ja sosiaalinen media luovat uusia mahdollisuuksia vaikuttaa ja erottua. Vähittäiskaupan tutkimussäätiön kyselytutkimuksen tuloksissa todettiin, että kuluttajat haluavat tehdä ostoksia fyysisissä myymälöissä ja koronapandemian jälkeen kuluttajien halukkuus tehdä ostoksia fyysisissä myymälöissä on kasvanut ja käyntihalukkuus on jopa kaikkien aikojen korkein. Visualisteja siis edelleen tarvitaan myymäläpuolella.

Visualistin kannattaa seurata digimarkkinoinnin trendejä ja miettä, miten voisi hyödyntää ammattitaitoaan siellä tai kannattaisiko kenties laajentaa omaa osaamistaan jollakin osa-alueella. Esimerkiksi videoiden ja interaktiivisen sisällön suosio jatkuu ja lyhyet videot ovat yksi tehokkaimmista tavoista tavoittaa erityisesti nuorempia kohderyhmiä. Myös UCG-markkinointi (kättäjien luoma sisältö) kasvaa ja visualistien kaupallinen ja visuaalinen osaaminen voivat eduksi sisällön tuottamisessa. Koska kuluttajat luottavat muiden kuluttajien sisältöön, niin brändit kannustavat asiakkaitaan luomaan ja jakamaan sisältöä tuotteistaan.

Työnkuvan monipuolistuminen ja laajentuminen vaativat jatkuvaa oppimista, kouluttautumista ja sopeutumista, mutta samalla ne tarjoavat uusia urapolkuja ja tapoja vaikuttaa.Visualistin työn ytimessä säilyy kuitenkin aina sama tavoite: luoda visuaalisesti vaikuttavia, myyviä ja merkityksellisiä ympäristöjä – oli se sitten fyysisessä myymälässä, sosiaalisessa mediassa tai tapahtuman somistuksessa. Visualistien ammattitaito ja luovuus ovat jatkossakin korvaamattomia.

– Merita Ikonen, Koulutussuunnittelija, AJK-Jatkokoulutus


Vieritä ylös